Göz İçi Kanamaları

Göz İçi Kanamaları

Göz küresinin büyük kısmı, vitreus denilen yumurta akı kıvamında bir sıvı ile doludur. Bu sıvı içine meydana gelen kanamalara göziçi kanama (vitreus hemorajisi) adı verilir. Göziçi kanamalarının birçok sebebi olmakla birlikte büyük kısmı damarsal sebeplerdir. Özellikle şeker hastalığına bağlı gelişen diabetik retinopatinin ileri evrelerinde göziçi kanamaları sıktır. Bunun dışında retina damarlarında meydana gelen tıkanıklığın ardından da gelişebilir. Erken doğuma bağlı retina damarlarının gelişmemesi sonucunda, retina yırtığı varlığı ile birlikte, dolaylı ya da direkt travmaya bağlı, lösemi gibi sistemik hastalıklarla da ortaya çıkabilir.

Diabetik retinopati (%32-54)Göziçi kanamalarının en sık sebepleri aşağıda sıralanmıştır:

Retina yırtığı ile birlikte (%12-44)
Arka vitreus dekolmanı (%4-12)
Retina dekolmanı (%7-10)
Orak hücreli anemi (%1-6)
Retinal makroanevrizma (%1-7)
Yaş tip sarı nokta hastalığı (%1-5)
Kafaiçi kanamalar ile birlikte (%1)
Travma (%12-19)
Retina ven tıkanıklığı (%4-16)

Göz içi kanamaları, sebebi ne olursa olsun uzun süre göz içinde kalırsa temelinde yatan hastalığın oluşturduğu hasarın ötesinde bir takım komplikasyonlara yol açabilir. Bunlardan bir tanesi kan hücrelerinde bulunan demir elementinin açığa çıkarak retina ve diğer katlardaki hücreler tarafından emilmesi ile birtakım toksik etkilerin ortaya çıkmasıdır. Bu toksik etkiler, retina hücrelerinin sağlıklı çalışmasını engeller. Bir diğer etki de vitreus içinde başıboş dolaşan yapısı bozulmuş kan hücrelerinin gözün dışaakım yollarını tıkayarak göz tansiyonunu artırması, yani glokomdur.

Göz İçi Kanamasının bulguları nelerdir?

Göz içi kanaması olan kişiler genellikle görme bulanıklığı, uçuşan cisimler, görmede dumanlanma, ışığa hassasiyet ve gölgelenme şikayeti duyarlar. Kanamanın yoğunluğuna göre bu şikayetler değişebilir. Hafif bir kanamada uçuşan cisimler ön planda iken orta derecede bir kanamada gölgelenme, yoğun kanamada görme azalması ön plandadır.

Gözde ağrı, göz içi kanamaya genellikle eşlik etmez. Ancak, komplikasyon olarak glokom (göz tansiyonu artışı) meydana geldiyse ya da bir travma söz konusuysa ağrı eşlik edebilir.

Göz içi kanamasında ultrasonografi oldukça yardımcı bir tanı yöntemidir. Kanama genellikle retina muayenesini imkansız hale getirir. Bu durumda ultrasonografi kanamanın yoğunluğu, retina ile ilişkisi, ve daha da önemlisi retinada yırtık ya da retina dekolmanı ile birlikte olup olmadığı hakkında fikir verir. Eğer erken dönemde vitrektomi ameliyatı ile kanamanın temizlenmesi düşünülmüyorsa sık aralarla ultrasonografi yapılmalıdır.

Göz İçi Kanamasının tedavisi nedir?

Kanamanın tedavisi, altında yatan sebebe göre değişmektedir. Eğer sebep retina yırtığı ya da retina dekolmanı ise, acil olarak cerrahi ve/veya laser tedavisi gereklidir. Eğer diabet gibi sistemik bir damarsal hastalıktan dolayı meydana geldiyse baş yukarıda/ dik istirahat uygulanarak 1-2 haftada bir yapılacak sık kontrollerle takip edilmeli, 1-2 ay gibi bir sürede açılma olmadığı takdirde vitrektomi denilen kanama temizleme ameliyatı uygulanmalıdır.

Bu arada hastanın diabet, hipertansiyon ve kan hastalıkları gibi sistemik hastalıklar yönünden konsültasyonları yapılmalı, bu konudaki kan değerleri normalleştirilmelidir.

Makula denilen görme merkezinin sağlıklı olduğu durumlarda uygulanacak cerrahi sonrası görme kazancı da oldukça yüz güldürücüdür. Ancak diabetik retinopati, yaşa bağlı makula dejeneresansı gibi makulayı etkileyen hastalıklarda görme beklentisi nisbeten daha sınırlıdır.