Makula Deliği

Makula Deliği

Makula Deliği Tanımı

Gözde keskin ve renkli görmeyi sağlayan makula bölgesindeki yırtıktır. Genellikle 50 yaşından sonra görülür; Hastalık sıklıkla kadınları tutar. Bu yırtığın derinliğine bağlı hastalık 3 evrede incelenir.

Makula Deliği Sebepleri ve Risk Faktörleri

Makula deliği yaşlanmanın doğal bir süreci olarak vitreusun yapısı bozularak makuladan ayrılmasıyla oluşur. Bunun sonucunda makula çekilmeye uğramakta ve ortaya delik tarzı doku kayıbı ortaya çıkmaktadır. Makula deliği daha seyrek olarak göz travması, göz içi iltahaplanması, retina dekolmanı ve diğer göz hastalıklarına bağlı gelişir.

Elli yaş üstü yetişkinlerde geri dönüşü olmayan merkezi görme kayıplarının sık sayılabilecek sebeplerinden biri klasik makula deliğidir. Sebebi çok bilinmemekle birlikte kadınlarda erkeklerden 3 kat daha sık izlenir.

Bazı makula delikleri epiretinal membran varlığında oluşur. Bu durumda retinada ayrıca katlanmalara da rastlanır.

Makula Deliği Bulguları

Hastalık görme merkezinde çarpık ve bulanık görme şeklinde başlar. Deliğin haftalar ve aylar içerisinde büyümesiyle merkezi görme ciddi şekilde etkilenir. İnsanlar önce küçük yazıları okumada güçlük çekerler.

Makula Deliği Testleri ve Tanısı

Boyar maddenin damar yolundan verilmesini takiben göz dibi fotograflarının çekildiği Fundus Floresein Anjiografisi (FFA) yöntemiyle lezyonun boyutunu tespit edilir.

Ayrıca optik koherens topmografi (OCT) adlı yöntemle boyar madde vermeksizin retinanın bilgisayarlı görüntüleri alınarak inceleme yapılır.

Makula Deliği Tedavisi

Tek tedavi yöntemi cerrahidir.

Cerrahide vitreus boşaltılır ve peşinden deliğin kapanması için arka göz boşluğuna gaz infüzyonu uygulanır. Hasta ameliyatı takiben bir süre yüzükoyun yatmak durumunda kalır. Uygulanan cerrahi işlemin oldukça yüksek başarısı vardır.